Csipkerózsika 3D
Ki nem találtátok volna a címből, hogy mit láttam ma! ;) De, természetesen a Maleficent (Demóna), új Disney-alkotást. És elgondolkoztatott. Sokan feministának, kifacsartnak, vagy éppen elbűvölőnek titulálták, én viszont mást láttam meg benne.
Oké, ha valaki még nem hallott volna a Demónáról, akkor adok egy kis történeti összefoglalót (spoiler alert! Ha még nem láttad, és nem szeretnéd lelövetni a poént, ugorj a következő bekezdésre!): Demóna, egy árva tündérkislány, aki Mória (!) földjén él, egy nap találkozik az embergyerekkel, Lipóttal, akivel egymásba szeretnek, de Lipót jobban szeretne király lenni, mint a két világ határán éldegélni Demónával, ezért otthagyja, és elmegy a király szolgálatába. A király azonban halálos ágyán kiadja a parancsot, hogy öljék meg Demónát, hogy az emberek elfoglalhassák Mória földjét. Mivel Lipót tudja, hol találja a lányt, felkeresi, majd altatót ad neki, hogy álmában ölhesse meg. Végül megkíméli Demóna életét, de mivel tudja, hogy a vas égeti a tündéreket, leégeti a szárnyát, és bizonyítékként viszi a király elé. Így ő kerül a trónra az idős király halálakor, Demóna pedig Mória királynőjévé teszi magát, és bosszút esküszik. Mikor Lipótnak leánya születik, Demóna elmegy, hogy (az ismert módon) megátkozza, mire Lipót a kislányt elküldi a három jótündérrel az erdő közepébe, hogy ne legyen rokka közelében a napig. Demóna végigkíséri a gyermek felcseperedését, és megszereti, és mikor a lány rátalál az erdőben, a keresztlányává fogadja, megbánja tettét, és le akarja venni az átkot róla - ám azt csak egy érző szív csókja oldhatja fel, ezért varázslattal nem tudja megtörni. Amikor Aurora (alias Csipkerózsika) megtudja, hogy Demóna átkozta el, hazaszökik a kastélyba, ahol a Demóna ellen bosszút esküdött, félig őrült apja bezáratja. Ám ez sem segít elkerülni az átkot: Aurora megtalálja a rokkát, megszúrja a kezét, és örök álomba szenderül. A jótündérek ugyan szereznek egy herceget, de annak csókja nem töri meg a varázst - ellenben amikor Demóna utánamegy, és homlokoncsókolja a lányt, az felébred. Együtt akarnak elmenekülni a palotából, de Lipót már várja őket: elfogatja Demónát, de Aurora kisurran a teremből, és menekülés közben rábukkan Demóna levágott szárnyára. Szabadonengedi, ami visszatér a gazdájához - Demóna el akar repülni, de Lipót rákapaszkodik: végül a tündér lerakja, hogy megkímélje az életét, de elvakultságában Lipót utánaugrik, és lezuhan a mélybe. A királynő Aurora lesz, aki ezentúl Mória földjét is uralja majd.*
Oké. Több problémám is van ezzel a filmmel. Egy: mi köze van a Gyűrűk Urához?! Maga Mória, mint név, egy faszörny, ami teljes, tökéletes hasonmása a balrognak, és amikor Demóna kiakad Aurora születésén: mintha csak azt látnám, ahogy a Minas Morgul-i sereg kivonulásakor a városból feltörő zöld oszlopot figyelné Gandalf Minas Tirith-ből. Tényleg, ennyire nem kellett volna észrevennem, vagy a rendező tudatosan rakott bele ennyi utalást? És ha igen, miért?! Nem igazán értem...
Kettő: A Disney kezd elmenni egy elég "modern", és ennek megfelelően elég kényes irányba: t.i., hogy mostanában csak olyan filmeket gyártanak, ahol a női főszereplő mindent megold magától, mert ügyes, erős és senkire sincs szüksége semmihez (A hercegnő és a béka, Merida a bátor, Jégvarázs...). Ez még nem feminizmus (bár azért már nagyon szívesen látnék egy filmet, ami egy fiú (férfi) hősiességéről szól, ahol a csávó mellett nincs csaj. Semmi love, semmi romantika - pure bátorság, önfeláldozás, kitartás. Mert ezek nem női tulajdonságok; ezek egyetemes tulajdonságok. Igenis kell egy ilyen film férfiszemszögből is. Ahol mondjuk a nő a gonosz.), de azért kicsit túlerőltetik ezt a "nem csak a szerelem lehet a megváltó erő, hanem a nővéri/baráti szeretet is" dolgot. Oké, felfogtuk - a hercegnőt-megmentős Disney mozikat kérjük vissza. Vagy legalább valami valóságszerű elosztását a "szükségem van valakire - de azért, ha kell, egyedül is elboldogulok" elképzelésnek.
Három: Lipót mi a franctól lett kedves kisfiúból egy kapzsi, önző, hibbant barommá?! Ennél azért kicsit árnyaltabb karaktert vártam volna a "főellenségtől".
Négy: ez a film néhol éppen, hogy antifeminista. Értem ezalatt: Demónához odaszalad a kis Aurora, annak megtestesítője, amit (akit) teljes szívéből gyűlöl, erre felkapja, és eljátsszogat vele, majd egész gyerekkorán keresztül vigyáz rá. Tényleg, minden nő elolvad a kisgyerekektől, és elfelejt mindent, ami addig hajtotta?! Most akkor Demóna gyűlöli Lipótot meg a családját, vagy a szerződtetett dadájuk?! Annyira ambivalens néha a karakter, hogy nem tudom, hova kapjam a fejem. Most épp meg akarja ölni, vagy az életét adja a biztonságáért?! Döntse már el!
Ez utóbbiban nem is az zavar, hogy Demóna nem csak jó és csak rossz, hanem az, hogy ő is teljesen indokolatlanul ilyen. Oké, megértem, hogy csalódott Lipótban, ezért bosszúszomjas. Még azt is megértem, hogy megkedveli Aurorát, végtére is 16 évig figyelte az életét. De hogy milyen intenzitással, milyen rövid intervallumokon keresztül váltakoznak ezek az érzelmek, az követhetetlen! Auroráról nem is beszélve. Hazamegy a születésnapján, odaállítják az apja elé, aki annyit se mond, hogy "de jó, hogy látlak", és ő nem ront neki foggal körömmel, hogy "te rohadék, miért dobtál ki 16 évre az erdőbe három banyával", vagy fakad sírva, hogy "de apám, én vagyok az, nézz rám, hát nem örülsz, hogy visszatértem hozzád?", csak hagyja, hogy az apja szobafogságba zárja, és utána, az életében technikailag először látott apjának a halálát végignézve nem csinál semmit, csak úgy van, hogy "hát, ja, épp megölik apámat, akivel most találkoztam először" vagy "jaj, ne, épp megölik a tündér-keresztanyámat, aki ugyan elátkozott csecsemőként, de semmi baj, végülis ez tök normális, nem kérdőjelezem meg soha, mert ő Demóna".
Szóval Aurora teljesen jellemtelen, Lipót kidolgozatlan, Demóna pedig zavaros. Ennek ellenére nem tudom azt mondani, hogy rossz film. A látványvilága szép (megérdemli a 3D-t, bár sokkal többet nem ad, mint anno az Avatar), Angelina Jolie rendkívül jól játszik, Sam Riley karaktere önmagában megérne egy filmet (milyen sötét és menő lenne már, nem? "A Holló - október 15-étől a mozikban!), és egy-két viccesebb rész is van benne ("Szia, Szörnyi!"). Én sötétebbre számítottam, horror-jellegűbbre, de nem volt ez rossz így sem. Kétszer nézhető, azt mondom. De egyszer mindenképp, ha van felesleges 2000 forintotok mozira. :)
*Note: valahogy redukálnom kéne a story-leírásaimat... Egyszerre mindent közölni akarok a filmről...